dilluns, 19 d’octubre del 2009

Activitats Tema 1 Fonètica

5.Transcriu foneticament les agrupacions vocàliques que formin diftong:
boira [ɔj]
cuir [uj]
sainet [əj]
almoina [ɔj]
raig
cuixa
aigua [aj] [wə]
lliure [iw]
feina [εj]
aire [aj]
airejar [əj]
cau [aw]
fauna [aw]
xai [aj]
renoi [ɔj]
boigauca [aw]
iambe [ja]
xauxa [aw]
cuina [uj]
guerra iot [jɔ]
treuen [wə]
riuen [wə]
maduixa
teula [ew]
heura [ew]
fuigfreixa
eina [εj]
dijous [ɔw]
ous [ɔw]faig
quasi [wa]
guarda [wa]
bilingüe [wə]
aerosol
feinejar [əj]
llenguatge [wa]
paquetguixeria
emboirar [uj]
boletaire [aj]
guixmosaic [aj]
reixa
reu [εw]
impermeable

12 .Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquets mots.Explica el fenomen que s’hi esdeve en cada cas.
a)[t] f) [k] k) [b] p) [_]-
b)[k] g) [d] l) [_] q) [k]-
c)[k] h) [d] m) [_] r) [t]-
d)[_] i) [p] n) [d] s) [_]-
e)[d] j) [d] o) [d] t) [d]

  • Sonoritzen: d), e), g), h), k), l), m), n), p), s), t).
  • Ensordeixen: a).
  • Hi ha redistribució sil·làbica per contacte amb vocal i es realitzen sordes: c), f), i).
  • Mantenen el tret sord per contacte amb consonant sorda: b), q), r).
  • Mantenen el tret sonor per contacte amb una consonant sonora: j), o).

14.LLegeix atentament aquets enunciats i determina quin son F/V correspond a les grafies destacades.

  • [f]: fotògraf tímid, paràgraf curt, filòsof pansit, golf Pèrsic.
  • [v]: baf bullent, tuf irrespirable, autògraf del cap, telègraf marí, baf de tabac, serf de la gleva.

15.Agrupa aquets segments segons quin sigui el so que correspon a les grafies destacades:

  • [s]: els companys, els fills; fas pena, fas tombarelles, fas feina; tens por, tens pressa, tens fred; vas perdut, vascom sempre.
  • [z]: els amics, els dits, els homes; fas goig, fas enveja, fas amics; tens gana, tens amigues, tens hora; vas ambell, vas ben mudat, vas lleuger.

16 Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquets mots.

Fixa’t bé en els contactes:

  • a) entusia[z]me, e[s]perma, e[z]morzar, de[z]dir, de[s]fer, e[s]coltar, de[z]mai
  • b) de[s]cobrir, di[z]bauxa, di[s]curs, di[s]cret, dirigi[z]me, di[s]tingir, e[z]bandir
  • c) e[z]bufegar, e[s]cala, e[z]glésia, e[z]garrifança, e[s]cometre, e[z]nobisme
  • d) malga[s]tar, mallorquini[z]me, malde[s]tre, marxi[z]me, ma[s]cle, e[s]capada

20.Transcriu fonèticament les grafies destacades:

  • a) po[dz] venir, po[ts] tornar, po[dz] anar-hi, po[dz] decidir, po[ts] comprar, po[dz] llegir
  • b) na[bz] i cols, na[ps] fregits, na[bz] amb salsa, na[bz] del poble, na[ps] tendres
  • c) fo[_z] de camp, fo[ks] turbulents, fo[_z] encesos, fo[_z] apagats, fo[_z] de Sant Joan

21. Identifica els sons destacats en aquestes sèries.

  • a) pe[_] de sopa, pe[ʃ] fresc, pe[_] ample, pe[_] al cove, pe[ʃ] comprat
  • b) el mate[_] dia, el mate[_] any, el mate[ʃ] cas, al mate[_] lloc, el mate[_] infant
  • c) flu[_] de cap, flu[_] i tendre, flu[_] de molles, flu[ʃ] temperat, flu[ʃ] com tu
  • d) cre[_] ràpid, cre[ʃ] cada dia, cre[_] de pressa, cre[ʃ] sense por, cre[_] ara[ts] / [dz]

  • a) e[ts] curt, e[dz] hàbil, e[dz] llest, e[dz] idiota, e[dz] veloç, e[ts] prim, e[dz] bo
  • b) po[ts] comprar, po[dz] entrar, po[ts] tornar, po[dz] anar-te’n, po[dz] mirar-me[tʃ] / [d_]

  • a) fa[tʃ] pena, fa[d_] goig, fa[tʃ] feina, fa[tʃ] costura, fa[d_] dedicatòries, fa[tʃ] postals
  • b) ra[d_] de llum, ra[d_] incandescent, ra[d_] assassí, ra[tʃ] partit, ra[tʃ] fi, ra[d_] de sol
  • c) va[d_] d’hora, va[d_] amb tu, va[tʃ] com un coet, va[d_] lent, va[d_] de bon humor, hi va[d_] ara
  • d) ma[d_] o abril, ma[tʃ] fred, ma[tʃ] plujós, ma[d_] esperat, ma[tʃ] sense pluja
  • e) mi[tʃ] partir, mi[d_]diada, mi[d_]orn, mi[tʃ] fondista, mi[tʃ] pensionista, mi[d_]metratge
  • f) Pu[tʃ]erdà, Pu[d_]dàlber, Pu[d_]garí, Pu[tʃ]farner, Pu[d_]mal, Pu[tʃ]pardines, Pu[tʃ]erver

22 Transcriu els sons que representin les grafies destacades..

  • a) El pe[_] gros e[z] men[_]a el petit.
  • b) Pel ma[tʃ] cada dia un ra[tʃ].
  • c) Gat e[s]caldat de l’aigua tèbia fu[tʃ].
  • d) [s]i el bou vol[z] engre[ʃ]ar, de mi[tʃ] febrer a mar[z] l’ha[z] de pa[s]turar.
  • e) A pagè[z] endarrerit, cap anyada no li é[z] bona.
  • f) Divide[_] i vencerà[s].

23.Transcriu les consonants nasals que apareixen en aquets modismes:

  • a) fer el [m]a[n_]ta e) fer córrer l’u[ŋ]gla i) fer co[(]xorxa
  • b) fer el des[m]e[(]jat f) fer ci[ŋ]c cè[n_]ti[m]s j) fer u[m]paperàs
  • c) fer ce[n_]dres g) fer ate[n]ció k) fer avi[n]e[n_]t
  • d) fer el dese[n_]tès h) fer co[m]pa[(]ia l) fer bo[m] paper

26. Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquests refranys:

  • a) [k] al sa[β]er ne[.]ar i [γ]uardar la ro[β]a.
  • b) [b]al més un [t]raguet [d]el ne[γ]re [k]e [t]o[t]a l’ai[γ]ua [.]el Se[γ]re.
  • c) Fe[β]rer, mes men[t]i[.]er, un [d]ia [.]olent i l’al[t]re [t]am[b]é.
  • d) [d]éu em [d]óni ric mari[t], en[k]ara [k]e si[γ]i [p]e[t]i[t].
  • e) [t]an[o]s ca[p]s, [t]an[o]s [β]arre[t]s.
  • f) Hos[t]es vin[_]eren [k]e [.]e [k]asa ens [t]ra[γ]eren.
  • g) [k]i geme[γ]a, ja ha rebu[t].
  • h) El [β]en[t]re no a[t]me[t] raons.

27. Llegeix atentament aquest fragment i assenyala les grafies corresponents

Quan en Jor[d]i li [.]onà la carta de Mossèn Llorenç, l’oncle Martí s’esta[β]a a la se[β]a cam[b]ra, escri[β]intun recurs contra el repartiment [d]el [d]èficit municipal, fet pels contraris, que [γ]ràcies a una manio[β]ra en lesúltimes eleccions, tenien majoria al municipi. El secreter de la [γ]ran calaixera que li ser[b]ia [.]’escriptori eraun [b]ati[β]ull [d]e paperam, i en el pany [d]e paret [d]el [d]amunt, resplen[d]ent de jo[β]entut i [.]e [β]ellesa,somreia la imatge i[.]eal de l’estima[.]a, entre els [.]aurats [.]e la magnífica motllura.

28 Indica els enmmudiments i les sesibilitzacions dels refranys segúents :

  • a) Amb el dine(r) tot es pot fe(r) menys ana(r) al cel.
  • b) Bons com(p)tes fan bons amics.
  • c) Més val un bon amic que cen(t) paren(t)s.
  • d) Mol(t)s paren(t)s a aconsella(r), però mol(t) pocs a ajuda(r).
  • e) Perdona(r) els dolen(t)s és fe(r) mal a molta gen(t).
  • f) Per Sant Andreu, tot el dia no s’hi veu.

29.Transcriu els mots següents:

  • a) [immε/ns], [tillə], [pa/llit], [ənneγr_/], [ənnubbl_/], [kunnəksio/], [kəlliγrəfia], [illə__/tim]
  • b) [re/__lə], [pɔ/bblə], [a/ŋ_lə], [sulu/bblə], [fe/bblə], [se/__lə], [təm_/bblə], [do/bblə], [mɔ/bblə]
  • c) [fubbɔ/l], [əbbuka/t], [əmmε/ʎʎə], [səmma/nə], [əllε/tik], [ra/ʎʎə], [biʎʎε/t], [buʎʎε/tə]

35.Transcriu els sons que representen les grafies destacades i indica el fenomen que s’hi esdeve.

  • a) [P] labiodentalització f) [β] aproximant k) [β] aproximant
  • b) [p] neutralització g) [z] sonorització l) [o] emmudiment
  • c) [t] ensordiment h) [o] emmudiment m) [bb] geminació
  • d) [t] sensibilització i) [p] ensordiment n) [mm] geminació
  • e) [z] sonorització j) [bb] geminació o) [γ] aproximant

36.Escriu en grafies els sintagmes següents.

  • a) tant per tant h) punt mort
  • b) punt culminant i) punt flac
  • c) malaurat pa que menja j) lluna de mel
  • d) la setmana entrant k) ja en parlarem
  • e) infant de pit l) fem tard
  • f) el cant del cigne m) punt de vista
  • g) per començar n) la quinta punyeta

37.Transcriu fonè ticament les oclusives destacades.

  • a) [bb] c) [k] e) [.], [.], [β] g) [.], [β], [β] i) [t]
  • b) [β], [.], [γ] d) [t] f) [o] h) [o] j) [b], [d], [_]

38.Assenyala els canvis que es produeixen en la sonoritat,p.d’articulació i mode d’articulació.

  • el progrés de: velarització [*], al·lòfon aproximant [γ], sonorització [z]
  • les nostres habilitats ha: sonorització [z], sonorització [z], al·lòfon aproximant [β], sonorització [z]
  • tingut: velarització [ŋ]
  • conseqüències de: sonorització [z]
  • quals no: sonorització [z]
  • podem: al·lòfon aproximant [.]
  • sentir: dentalització [n_], emmudiment [o]
  • història de: al·lòfon aproximant [.]
  • plena d’actes: al·lòfon aproximant [.]
  • actes violents: sonorització [z], dentalització [n_], emmudiment [o]
  • depredacions: al·lòfon aproximant [.]
  • crueltat: dentalització [l_]
  • abús despietat de: al·lòfon aproximant [β] i [.], sonorització [z] i [d]
  • les altres espècies i: sonorització [z], dentalització [l_] sonorització [z], sonorització [z]
  • del medi: al·lòfon aproximant [.], velarització [*], al·lòfon aproximant [.]
  • tant: dentalització [n_], emmudiment [o]
  • és important: sonorització [z] emmudiment [o]
  • pensant: dentalització [n_], emmudiment [o]
  • el primer: velarització [*], emmudiment [o]
  • sentit: dentalització [n_]
  • del terme: dentalització [l_]
  • cultura: dentalització [l_]
  • a les millors: sonorització [z], emmudiment [o]
  • obres: al·lòfon aproximant [β]• capaços de: sonorització [z]
  • produir: al·lòfon aproximant [.], emmudiment [o]
  • a través del temps: al·lòfon aproximant [β], sonorització [z], al·lòfon aproximant [.], dentalització [l_], emmudiment[o]

39Transcriu fonèticmanet els mots segúents:.

  • a) [pa/_inə], [a/wkə], [rəfləksio/], [in_di_e/n_], [əŋkura/], [pəjza/d_ə], [rəwka/]
  • b) [fən_təziə], [ə_ze/mplə], [sənsəsio/], [o/nzə], [ubsəsio/ ], [əv_ənista/n_]
  • c) [dəzma/j], [əma/bblə], [dən_tisio/], [sa/wnə], [kwa/zi], [əspa/j], [ub_e/ktə]d) [əskitʃa/ ], [mitʃ], [ _ənus_/.i], [rəβizio/], [a/jγwa], [ə(_əγa/], [dita/.ə]