dissabte, 9 de gener del 2010

El llenguatge que cal utilitzar

Entre les pautes que s'han de seguir durant la cració d'un text ens trobem amb l’adequació, la cohesió i la coherència, si les seguim estrictament segons es regeixen farem una cració de qualitat.

La primera es tracta de saber a quin ens adreçem cosa que necessitem saber abans de començar a escriure. Es a dir, no utilitzarem el mateix llenguatge si ens adreçem dins l'ambit familiar que en una carta al director o més enlla, si ens adreçem a alguna icona política o autoritat.

Serà molt important per altra banda la correcció tant ortografica com de claredat. Es a dir aconseguir la puntuació correcta , divisió de paragrafs correcte, ortografia correcta, etc. Ens serà de gran utilitat el no utilitzar paraules abreujades o extretes directament d'un traductor online. Si complim tots aquest punts, la comprensió d'aquest text serà molt més facil.

Per acabar i com a punt per l'exelència tindriam que evitar l'ús de repeticions innecessàries,l’elisió de cacofonies o l’espessor dels paràgrafs. Aquest són alguns del mecanismes més utilitzats. També seria convenient evitar montonia, i a la vegada utilitzar paraules concretes per tal de donar riquesa al text.

Si seguim totes aquestes regles guanyaràn molt la qualitat dels nostres escrits.

Activitats Tema 5

1.- Fixa't que un mateix tema es pot tractar de maneres ben diferents segons la situació de comunicació. Relaciona cada situació amb el que li correspongui:

a) Una mare explica al seu fill el gran deama que pot ocasionar la ingesta de drogues.

  • Funció: Connativa
  • Intenció : Subjectiva
  • anal : Oral
  • Registre : Informal


b) Un reportatge informa sobre què són les drogues, les substàncies de què estan formades, els tipus, els efectes...

  • Funció :Referencial
  • Intenció: Objectiva
  • Canal: Escrit
  • Registre: Fromal


c) Un jove relata als seus companys el mal viatge que va patir desprès de pendre unes pastilles.

  • Funció : Expressiva
  • Intenció : Subjectiva
  • Canal : Oral
  • Registre : Informal



7.- Explica el sentit d'aquests diàlegs:

  • Indirectament li diu que no pot anar a comprar per falta de temps.
  • Els seu dia de treball no ha set agradable.
  • Gràcies a la familiaritat que hi té amb el que li diu li comenta irònicament.



8.- Assigna un context amb tots els elements i atribueix un sentit al diàleg següent:


El protagonista del text es diu Marc i està malalt o per alguna cosa li fa mal el cap, però aquesta no es la única cosa que no li agrada . Més tard es veu que el que li passava era que estava malament amb la companyia de la Joana. També es veu com la Joana intenta ajudar-lo i parlen. La copnversa sorgeix d'una anterior discussió probablement produida per un malentes anterior.

10.- Valor dels díptics:

  • espai
  • temps
  • espai
  • espai


12.- Indica la participació de l'autor en el text:

  • Objectiu
  • Subjectiu
  • Subjectiu
  • Objectiu
  • Subjectiu


14.- Digues si els textos són adequats o no


  • No
  • No