dilluns, 22 de febrer del 2010

Activitats pre-tema 8

1.- Defineix l'instint de seducció

El instint de seducció és facilitador d'esdevenir preferit escollit, en l'acte de selecció per l'excel·lència, el de company per a la interacció sexual

3.- Situa el tema del text, indica si es temàtic o remàtic.

El fet de seduir es un acte instintiu . Títol remàtic.

4.-Assenyala la funció del llenguatge que preval al text.

Referencial: aporta informació nova en el text.

5.- Assenyala l'anecdota del text.

Quan una persona surt, té com a instint buscar la seva parella, la dona dels seus fills.

6.-Determina la tesi argumentacio i conclusio del text.

  • Tesi: ens mou l’instint de seducció.
  • Argumentació: Exemples els sers sexuals , les dones van més allà de l’atracció física sense seducció, no hi hauria evolució.
  • Conclusió: Voluntat de seduir.

7.-Estructura del text
  • Inductiva.
  • Tesi inicial
  • arguments
  • conclusió

8.-Escriu una frase de la tesi del text

En les relacions socials busquem les nostres parelles.

14.- Fes el resum del text 45 mots aprox.

Quan sortim de casa , a la nit, moltes vegades som moguts per l'instint de seducció el qual ens fa buscar la interacció sexual tant pels homes ( busquen bona "carn") com per les dones (busquen atributs més emocionals). En conclusió podem dir que la seducció es una arma biologica per l'evolució.

Activitats tema 7

1.-Indica l'antecedent
  • Em : La mestressa de la floristeria
  • La : La mestressa de la floristeria
  • Li : A qui narra l’historia
  • Omissió : jo
  • -la : a ella
  • Omissió : ella
  • Una nena : ella
  • Omissió : ella
  • Omissió : jo...

2.- Incdica si són catafores anafores i el tipus
  • Anàfora el·líptica
  • Catàfora
  • Anàfora de referència
  • Anàfora de referència
  • Anàfora de sentit
  • Catàfora
  • Anàfora el·líptica
  • Anàfora de sentit
  • Catàfora
  • Anàfora de referència

3.- Completa les frases següents
  • l’astre
  • ronca
  • la fauna
  • l’àpat
  • la acopada
  • la catàstrofe

5.-Digues si són coreferents
  • no
  • no
  • no

6 .-Indica totes les referències

  • El
  • aquest empordanès
  • fem
  • el meu amic
  • li
  • quan pugui dir alguna cosa
7.-Relacionael pronom amb el significat.
  • ballar-la : passar-s’ho malament
  • carregar-se-la : ser culpat
  • dinyar-la :morir
  • no tenir-les totes : tenir por
  • jugar-se-la : arriscar
  • passar-la : patir
  • tenir-se-les : barallar-se
  • fer-la : fer alguna cosa inconvenient
  • campar-se-la : guanyar-se la vida
  • cagar-la : equivocar-se de mig a mig
  • vessar-la : cometre un error
  • fer-la grossa : fer una mala passada
  • fer-la petar : conversar
  • pirar-se-les : marxar
  • tenir-los ben posats : tenir coratge
  • saber-la llarga : tenir molta astúcia
  • clavar-les pels descosits : parlar sense miraments
  • pensar-se-les totes : tenir molta imaginació

8.-Indica si són anàfores o verbs pronominals
  • anàfora
  • anàfora
  • verb pronominal
  • anàfora
  • verb pronominal
  • anàfora
  • anàfora
  • verb pronominal
  • verb pronominal
  • verb pronominal
  • anàfora
  • anàfora
  • verb pronominal
  • anàfora
  • anàfora
  • anàfora
  • verb pronominal
  • Anàfora
  • Anàfora


De la paraula al text

5.- Indica el tipus de progrssió que es fa en el text
  • Es produeix una progressió temàtica de tema constant, ja que sempre segueix una mateixa línia.

6.-Diques quina seqüencia textual preval en el text

  • En aquest text preval una seqüència textual de caràcter descriptiu.

9.- Digues si es tracta d'una descripció subjectiva o objectiva.
  • Es tracta d’una descripció subjectiva, ja que l’autor expressa en tot moment el seu parer i la seva manera de pensar.

Activitats pre-tema 7

2.-Fixat en el títol, es adequat?

Sí, és un títol extraordinari per una història de caràcter extraordinari.

3.- Determina el tema del text

Es parla d'una dona morta

4.- Identifica el gènere i la tipologia textual
  • Conte fantastic
  • Narrativa
5.-Indica l'estrucura del conte.

Història dins una altra història, es lineal, flashback

Activitats tema 6

4.-Indica el tipus de paragraf

  • desenvolupament
  • introductori
  • tancament
  • introductori
  • tancament
  • desenvolupament
  • desenvolupament
  • introductori
  • introductori
  • tancament
  • tancament

6.- Com s'ha organitzat la informació?

  • Progressió de tema constant
  • Progressió de tema derivat
  • Progressió lineal

7.- Determina el tipus de progressar la informació

  • Remàtic
  • Temàtic

14.-Indica el gènere i la tipologia textual

  • periodístic/instructiu
  • esportiu/convencional
  • acadèmic/retòric
  • informatiu/argumentatiu
  • empresarial/descriptiu
  • acadèmic/argumentatiu
  • acadèmic/retòric
  • informatiu/descriptiu
  • acadèmic/narratiu
  • j- periodístic/instructiu
  • k- esportiu/narratiu

15.- Indica la finalitat d'aquests gèneres

  • Article d’opinió: informatiu/descriptiu-
  • Crònica: periodístic/explicatiu-
  • Editorial: informatiu/expositiu-
  • Acudit: divertit/conversacional-
  • Columna: opinió/descriptiu-
  • Entrevista: informatiu/conversacional-
  • Notícia: informatiu/explicatiu-
  • Predicció:informatiu/expositiu-
  • Reportatge: periodístic/narratiu-
  • Carta al director: explicar/explicatiu-
  • Ressenya crítica: criticar/explicatiu

16.-Assenyala el gènere i la tipologia dels fragments següents

  • empresarial/descriptiu
  • esportiu/predictiu
  • informatiu/narratiu
  • administratiu/expositiu
  • religiós/conversacional
  • justícia/argumentatiu
  • periodístic/retòric

18.-Indica el tipus d'organització de les idees

  • predictiu
  • instructiu
  • conversacional
  • narratiu
  • descriptiu

19.- Contesta les següents preguntes

  • Modes del jovent. A Alemanya s’ha posat de moda modificar-se la dentadura de la gent jove per assemblar-se a vampirs. Aquest fet comporta problemes amb la seguritat social.
  • Al inici i al final.
  • Comença amb la informació més important i cada cop va perdent importància. D’aquesta manera es capta l’atenció de l’oient.

Activitats pre-tema 6

2.-Indica que preten l'autor en aquest text.

El model d’amor ha caducat i s’ha de reinventar

3.- Quin tipus de títol a triat ?

Temàtic.

4.- Assenyala l'estructura argumentativa
  • Argumentativa inductiva.
  • Cronològic.

5.- Destria la tesi, l'argumentació i la conclusió i fes l'estructura del text.

  • L’amor es canviant.
  • Exemples històrics.
  • L’amor s’ha de reinventar.
  • Lineal. Segueix un esquema.
10.- Determina la conclusió del text

L’amor es carnal.

Esquema tema 7

1. La cohesió del text

Un text assoleix eficacia si en la formulació del missatge les expectatives de l'emissor son processades i interpretades adequadament pel receptor.

La cohesió fa referència de l'estructura interna.

2. La referència

El context extralinguistic:
  • El món: Representen la realitat/ Funció representativa
  • L'entorn físic (díctics: elements que relacionen el discurs amb l'entorn físic)/ Funció didàctica

El context linguistic:

  • Relació interior al text
  • Recuperació de termes apareguts anteriorment/ Funció anafòrica
  • Es fa efectiu a partir de l'anàfora ( s'interpreta segons antecedent)

Anàfora de referència

Dos elements són coreferents quan representen un matix referent, és a dir, designen la mateixa persona o cosa.

Han trencat un vidre i l'hauran de reposar aviat.

Anàfores gramaticals

  • Pronoms personals forts i febles
  • Pronoms determinants possesius i demostratius
  • Pronoms relatius
  • Pronoms interrogatius ( catàfora , el antecedent va darrere)

Anàfores lèxiques

  • Sinònims
  • Hiperònims
  • Hipònims

Anafora de sentit

S'estableix entre elements que comparteixen el significat però no representen pas el mateix element.

El cotxe d'en Miquel és preciós. Tinc ganes de comprar-me'n un.

  • Pronoms febles adverbials (en,hi) i el neutre ho
  • La forma fer-ho
  • El pronom demostratiu això
  • El pronom adverbial on
  • Els adverbis aquí allà allí

Anafora el·liptica

També anomenada anafora zero.

Es dona quan s'elideix un element perque ja a aparegut anteriorment i es pot sobrentendre sense la presencia de cap pronom.

Els pares van marxar. No tenien feina i volien fer un volt.

3. La connexió

  • Implícita:La relació esdevé sense la presència d'un element que n'expliqui la relació.
  • Explícita:La relació que vehiculen els enunciats es posa de manifest amb la presencia d'un element.

La connexió es fa efectiva mitjançant conectors

  • Segons forma gramatical
  • Segons funció
  • Segons relació semantica

4. Els connectors: Classificació formal

Connectors basics

  • Conjuncions
  1. Pertanyen a una clase gramatical tancada
  2. Actuen en l'ambit oracional, en el marc de l'oració composta
  3. Relacionen sintacticament dues oracions a partir de la coordinació i la dependencia.
  • Connectors Parentètics
  1. Van entre pauses i funcionen com un parentesis d'aquí ve el nom.
  2. Pertanyen a classes gramaticals i estructures diverses
  3. No exerceixen funció sintactica
  4. Presenten mobilitat oracional i es poden combinar amb conjuncions.

Altres Connectors

  • Lèxics

Per dir-ho amb altres paraules ( actua com a connector)

  • Gràfics

Guions, lletres, numeracions...

5. Organitzadors Textuals

Ordenadors

  • Numèrics
  • Espacials
  • De temps

Introductors

  • De tema
  • De disgressió

6. Els connectors textuals

L'orientació dels enunciats

  • Arguments que segueixen la línia discursiva : Addició, reformulació, causa-conseqüència
  • Arguments que modifiquen la linia discursiva: Contraargumentació

Classificació semàntica

  • Afegir
  • Explicar
  • Conseqüència
  • Contrastar

Addició

S'usen per afegir arguments al contingut de l'enunciat

  • Continuant, i a continuació
  • Intensificat, i a més a més
  • Generalitzant, en general
  • Especificant, especialmet
  • Ampliant reforçant, efectivament
  • Equiparant, així mateix
  • Com a connector oracional: i

Reformulació

Es pot reformular el contungut d'un enunciat tot:

  • Explicant , és a dir
  • Introduint, Més ben dit
  • Exemplificant, a tall d'exemple
  • Resumint, en resum
  • Com a connector oracional: o , o bé

Causa conseqüència

Expliciten la relació de causa o conseqüència que s'esdevé d'allò plantejat.

  • Causa, perquè, com que
  • Consequencia, per tant, en conseqüència
  • Com a connector oracional: de manera que, així que

Contraargumentació

Explicita relacions que modifiquen l'orientació argumentativa. El segon argument afegeix conclusions no esperades .

  • Per contra, tanmateix
  • Amb tot i això, així i tot
  • Fet i fet, en realitat
  • De tota manera , en qualsevol cas
  • Si més no , almenys
  • Com a connector oracional: però, sinò, encara que, baldament