diumenge, 21 de febrer del 2010

Esquema tema 6

Comunicació i coherència textual
  • Coherència externa : Format per elements paratextuals i de disposició formal de la informació.
  • Coherència interna: formada per elements semàntics i organitzatius de la formació.

L’estructura de l’acte comunicatiu:

Estructura formada per tres components
  • Obertura o introducció
  • Desenvolupament
  • Tancament o cloenda
Abans de construir un text s’ha d’escriure un esquema o esquelet per tal de que estigui ben cohesionat i que pugui tenir una certa coherència.

La coherència externa:
Segons el tipus de text trobem
  • Títol temàtic i títol remàtic
El paràgraf
Consisteix en
  • Unitat visual i formal: Ha de ser fàcil de llegir i ha de tenir una certa estructura.
  • Unitat significativa: Desenvolupa una idea i l’estructura ha de tenir una certa relació i cohesió.
  • Unitat funcional: Està dividida en diversos paràgrafs tant introductoris, de desenvolupament, com de tancament.
La coherència interna:
La macroestructura
  • Concepte que fa referència al contingut i es relaciona amb aspectes semàntics i dóna compte del sentit que transmet un text.
La progressió temàtica
  • Tema: Allò que un missatge donem per sabut , ja que coneixem.
  • Rema: S’aporta al missatge com a nou

Tipus de progressió temàtica
  • Progressió lineal
  • Progressió de tema constant
  • Progressió de tema derivat
La superestructura
  • Fa referència a l’organització del text però no en un sentit semàntic, sinó en relació a la forma com està organitzat el discurs.
  • Es poden classificar en patrons segons el format extern i l’estructura interna; és a dir, tot el conjunt d’elements lingüístics que determinen la pertinença d’un text a una altra tipologia textual.
Els gèneres textuals

  • Es defineixen a partir d’elements formals i externs al text.
  • Són estereotips.- Són una llista oberta.

Tipologies textuals:

  • Es poden classificar segons si presenten una estructura homogènia; quan hi ha un sol tipus de seqüència, o una estructura heterogènia; quan hi participen diversos tipus de seqüències.

Organització de la informació:
  • Text descriptiu: percepció de l’espai- Text narratiu: dimensió del tems
  • Text instructiu: organització amb estructura
  • Text predictiu: aporta informació relativa al futur
  • Text conversacional: organitza la informació a través dels torns de la conversa.
  • Text retòric: variants segons el gènere
  • Text expositiu: segueix l’estructura base d’introducció, nus i cloenda.
  • Text argumentatiu: organitza la informació atenent l’ordre i la disposició dels elements que el constitueixen; argument, tesi, argumentació i conclusió.

Esquema tema 5

1. Estudi de la llengua:

Codi:
  • Fonètica: Sons del llenguatge.
  • Fonologia: Elements distintius i funcionals de la llengua.
  • Morfologia: Regles que regeixen l’estructura de la llengua.
  • Sintaxi: Funció dels elements dins de l’oració.
  • Lexicologia: Recursos de formació de mots.
  • Semàntica: Significat de les unitats lingüístiques.
Ús:
  • Sociolingüística: Relacions entre llengua i societat.
  • Lingüística textual: Analitza el text com a unitat i explica les lleis internes que el governen
  • Pragmàtica: Estudia el fenomen comunicatiu.
2. Les propietats textuals

Les principals propietats textuals en són tres:
  • Adequació: Un text ha d’estar adequat perquè tingui un cert sentit dins del context.
  • Coherència: A de fer referència al tema que s’està desenvolupant.
  • Cohesió: Les parts han d’estar ben unides entre elles per que tingui sentit amb la resta del text.

3. Text i comunicació

Tema:
  • De que tracta el text
  • Recursos lèxics que pertanyen
  • Es pot tractar de manera general o especialitzada

Intenció:
  • El propòsit dona lloc a l’acte comunicatiu
  • Propòsits múltiple i variats
  • Es classifiquen en objectius o subjectius

Canal:
  • Mitjà per on es transmet el missatge
  • Es classifica en oral i escrit
  • Maneres diferenciades

Context:
  • Context físic à Comporta una informació explícita o implícita
  • Context d’ús à La situació determina si es d’àmbit privat o públic
  • Context sociocultural à Coneixement de l’autor sobre els interlocutors

Interlocutors: emissor i receptor

  • Són els protagonistes
  • Característiques que els fan diferents
  • Ens trobem amb textos amb formalitat alta i baixa

L’emissor:
  • Subjecte parlant i locutor

Participació de l’emissor en el text:
  • Te una intenció objectiva
  • Presència emissor i absència de l’emissor

La veu de l’emissor i les altres figures del discurs:
  • Intervenció d’un altre punt de vista
  • Apropiació elements a algú
  • crítica i desqualificació
  • ironitzar
  • negar una afirmació
  • fer una petició de manera indirecta
  • Segons el discurs: directe o indirecte
  • discurs sense marques de citació

5. Els recursos lingüístics

Tipus de registres:
Registres informals:
  • Propis de situacions quotidianes
  • Sense elaboració
Registres formals:
  • Prèvia elaboració
  • Situació poc quotidiana
Registre estàndard:
  • Varietat comuna, habitual
  • Varietat codificada, segueix la norma gramatical
  • Varietat neutra, no està marcada ni geogràficament ni social
  • Varietat formal, defuig la subjectivitat i la familiaritat
Registre tecnicocientífic:
  • Formalitat llenguatge
Registre literari:
  • Poètic
Registre col·loquial:
  • Quotidianitat de les situacions
Registre vulgar i argots:
  • Registre vulgar:
Elevat nombre de vulgarismes dins d’un text
  • Argots: Varietat de parla típica de zones i professions marginals

6. Adequació textual
  • Propietat que respon a que un text sigui adequat

La dixi

La dixi és un fenomen comunicatiu relacionat fonamentalment amb el canal oral.

Tres elements bàsics de l’acte comunicatiu:
  • persones (jo, tu)
  • temps (ara, abans, després)
  • espai (aquí, allà)
Formes interpretables en determinades situacions de comunicació.

Dixi de persona:
  • Persones de l’enunciació.
  • La tercera persona no presenta funció díctica.

Dixi social:
  • Relació entre els interlocutors
  • Formes:Pronoms personals (tu, vos, vostè) Vocatius i formes protocol·làries (senyor/a, molt honorable/enta)

Dixi d’espai:
  • Situa marques d’espai i dels objectes en una relació de proximitat i llunyania en referència a les persones de l’enunciació.
Dixi de temps:
  • S’organitza a partir del temps de l’enunciació.