dimarts, 23 de febrer del 2010

Tema 8

1. Ús de la llengua i nivells lingüístics

Tipus de signe


No verbal

    • Emblemes

    • Il·lustradors

    • Manifestadors d'afecte

    • Reguladors

    • El físic, el to de la veu, la distancia entre els parlants

    • També: Indicis, Icones i Símbols

Lingüístic / no lingüístic


  • Podem fer servir signes lingüístics a l'hora de conceptualitzar ( a, e, i)

  • En canvi en les àrees de les ciencies es fan servir signes no linguistics: símbols ( lletres, xifres, pictogrames...)

Els símbols:


  • Precisa

  • Eficaç

  • Universal

2. La modalitat


L'ús de la modalitat oracional

Es un tret indicador de la funció del llenguatge que preval en el text.

Exemple: les oracions exclamatives i optatives, centrades en l'emotivitat i els desitjos de l'emissor, reflecteixen la subjectivitat del jo: són pròpies de textos col·loquials, i alguns argumentatius i literaris.

3. Àmbit Fonètic

Posen en manifest dades sobre:
  • la pertinença del parlan a un grup ( a un temps, un espai i a un grup sigui adult, jove, emmigrant ...)
  • La situació de comunicació: El grau de control i correcció depen del registre.
  • Les caracteristiques personals: Com l'idiolecte que es la personalització de la parlà
4. Àmbit Morfosintàctic

El tipus de text com a finalitat de la comunicació - narrar, descriure, argumentar ...

Estructura sintagmica
Canvia segons el que demani el que es vol transmetre en el missatje

Ús verbal
Depen del context utilitzen verbs en un temps o en un altre.

Tipus de connector
  • Els textos descriptius els demanen de tipus espacial
  • Els narratius de temps
  • Els argumentatius lògics

Complementació
  • En els textos expositius abunda la complementació nominal
  • En els textos que expliquen l'explicació de fenomens abunda la complementació verbal.

Sintaxi simple/ composta
  • En textos de caire científic preval la simple, ja que es més clar
  • En els textos de caire humanístic preval la composta ja que demana més subordinació

La intenció: objectiva o subjectiva i la funció del llenguatge

  • La persona gramatical (1a pesona subjectivitat, 3a objectivitat)
  • Tipus d'oració: Oració passiva, passiva reflexa o impersonal
5. Ámbit Lexicosemàntic

-Depen de factors relacionats am el contexti amb el tipus de text

Tema
-La tria d'un tema fa que les paraules del text vinculin a una o altra àrea lèxica o de vocabulari determinat.
Exemple: El soneto de química que feia el mossen.

El tractament del tema
  • Tractament general: Llengua comuna
  • Tractament especialitzat
Les àrees del coneixement: necessitat que té la ciencia de denominar de manera clara i precisa qualsevol element, treballen amb termes ( unitats especialitzades)

Els termes
Semànticament
  • Unitats monosemiques
  • Unitats amb valor distintiu
  • Unitats inserides en xarxes conceptuals

Formalment
  • Neologismes
  • Manlleus
  • Especialització semàntica
  • Composició sintagmàtica
  • Sigles i àcronims
  • Metonímia

L'ambit literari

-Treballa a partir de la connotació i la seva finalitat es estètica

6. La Modalització

Aquest concepte fa referència al discurs subjectiu, l'autor posa de manifest la seva presencia a partir de lopinio i de l'explicitatció d'actituds.
El mitja d'expressió de la subjectivitat es la llengua i els recursos els tractem de manera especial en l'ambit lexicosemàntic.

L'ús de tipus de lletra i signes de puntuació

  • Tipus de lletra: negreta, cursiva , majuscula
  • Signes de puntuació: les comes , les cometes

Si que tenen unes regles fixes per igualment són molt personals

La modalitat oracional

Exclamació, interrogació, desig, dubte, ironia...

Les formes lingüistiques: ámbit lexicosemàntic
  • L'us de formes valoratives
  • L'ús de formes que indiquen si l'autor assumeix o no assumeix el contingut de l'enunciat
  • L'us de prefixos i sufixoa valoratius: Els sufixos diminutius i augmentatius, pejoratius, superlatius.
  • L'ús d'unitats fraseològiques: tria de màximes, proverbis
  • L'ús de figures retòriques: La hipèrbole i la ironia
  • L'ús d'interjeccions: maneres directes de pronunciar-se.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada