dilluns, 17 de maig del 2010

Activitats tema 9

2. Fixa’t que la publicitat, sigui del tipus que sigui, es basa en uns valors compartits (per tots, per sectors socials...). Analitza aquests anuncis, digues a qui s’adrecen.

  • Text 1:

Joves/ cotxe/ convèncer/ Gràcies a aquest cotxe podràs obrir-te pas a la vida/ ambició, competencia/ emotivitat (úsd’exclamació)/ molt alt(dels campions)

  • Text 2:

adults/ arrugues/ convèncer/Gràcies a aquesta cremaja no hauràs depatir més perles arrugues/joventut/ emotivitat(ús d’exclamació i interrogació)/ alt (encara? –dos cops–, nous joves)

  • Text 3:

Interessats en la ciencia/ ciencia/ comunicar/Gràcies a aquesta comunitat podrem entendre la ciència./ cultura/ racionalitat/ molt baix

  • Text 4:

adults/ nens argentins/ convèncer/ Gràcies a aquesta aportació un nen deixarà de patir./ solidaritat, generositat/ emotivitat/ baix (presencia d’un personantge important i conegut)




3. Destria la tesi, els arguments i la conclusió.

  • Text 1:
Tesi: La societat de la informació no es pot confondre amb una utòpica societat del coneixement.
Arguments: La facilitat d’accés a la informació no en pressuposa un ús intel•ligent.
Conclusió: No n’hi ha.

  • Text 2:

Tesi: Sóc escriptor.
Arguments: Ho tinc inscrit en el DNI. Em guanyo la vida escrivint. Sóc escriptor i escriure és opinar. Com que les opinions personals són escasses, has d’opinar forçosament.
Conclusió: És igual. L’important és influir d’alguna manera en un àmbit de lectors.


  • Text 3:
Tesi: Entre anar al cel i quedar-se a casa, va preferir això darrer.
Arguments: Tant li fa que tothom en parli bé. Tant li fa que a casa hi hagi goteres. Tant li és que hi hagi privacions.
Conclusió: No n’hi ha.


16. Identifica els arguments o les fal•làcies que presenten aquests textos i digues de quin tipus són:

  • Text 1:

Argument per analogía: Com l’amor, la veritat d’una teoria es demostra en la capacitat que té per superar els problemes.

  • Text 2:

Argument de fet: Està demostrat l’efecte de les emissions de CO2 sobre l’atmosfera.

  • Text 3:

Fal•lacia Ad populum: Parla de tècniques modernes sense especificar-ne l’origen (la font) ni el tipus de mesuratge. La força de la fal•làcia rau en el terme modern, que identifiquem amb precisió.

  • Text 4:

Fal•làcia Ad verecundiam: Cita Marc Aureli i Oscar Wilde.

7. Indica el tipus d’estructura:

  • Text 1: estructura circular
  • Text 2: estructura deductiva
  • Text 3: estructura contraposada
  • Text 4: estructura inductiva



11. Indica la funció dels connectors destacats.

  • Text 1:

naturalment (confirmació), per tant (reforçament)

  • Text 2:

ja que (prova), també (confirmació), per exemple (reforçament), però (objecció), per tant (reforçament),ara per ara (objecció), pel que fa (reforçament), pel que fa a (reforçament), no obstant això (objecció), en canvi (objecció).

  • Text 3:

però (objecció), per exemple (reforçament), però (objecció), perquè (prova), en canvi (objecció), com si (objecció).


13. Indica quin tipus de recurs s’usa en cada cas.

  • Text 1:

paral•lelisme (repetició d’estructures: perquè guanya, perquè el/la, i perquè)

  • Text 2:

lèxic connotatiu (adjectius positius: insubstituïble, convenientment, intel•ligència, impecable), repetició (un testimoni)

  • Text 3:

repetició (rampell de bogeria), ús de cometes (rampells de bogeria), metàfora (sembrat de cadàvers),hipèrbole (quants nens hauran de morir entre mandíbules de gossos?), pregunta retòrica (podem dir...?, L’assiduïtat...?, Quants nens...?)

  • Text 4:

paral•lelisme (verb + molt, però + verb + poc), repetició (circumdar), comparació (les accions supèrflues... com l’escuma), metàfora (boca del remolí)

  • Text 5:

metàfora (fustiga), proverbi (sempre plou sobre mullat)Text 6: ironia (tot el text), repetició (éssers, meitat, vulgars), metàfora (vehicles màgics).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada